Alexandra Sundqvist: Spotifys årliga listor visar att det är dags att sätta värde på musik – på riktigt

01 december 2022

Strax innan jag läser listorna över årets mest spelade artister och låtar på Spotify har jag varit inne på Pressbyrån. Det är inget särskilt med just den här Pressbyrån, men den har en hel del musiktidningar. Det är 2022 och den första dagen i december, men det känns plötsligt... som 1980.

Jag behöver inte gå särskilt nära för att se att det bara är män på omslagen. Förutom Debbie Harry då, som pryder nya numret av Mojo. Hennes blonderade hår tindrar som något slags julstjärna, i ett murrigt mörker av mustascher, skägg och skinnjackor. Hon är styvmoderligt inklämd bakom en Led Zeppelin-special.

Spotifys listor över årets mest spelade musik är betydligt mindre kvalmigt nostalgiska än tidningshyllan. Men de har ändå sina problem. Musikvärlden tycks stå still. Särskilt när det kommer till jämlikhet i stor, kommersiell skala.

Den manliga dominansen är närmast total när de svenska lyssnarna själva får välja på strömningstjänsten. Bland de som gjort årets tio mest spelade album i Sverige är nio av tio artister män. Det krävs en popdrottning av Veronica Maggios kaliber för att krossa glastaket, vilket hon gör med sin elva år gamla skiva ”Satan i gatan” som i våras gick upp etta på albumlistan efter en senkommen succé på Tiktok.

Bland årets mest spelade artister i vårt land kniper Maggio en fjärdeplats, men även där är hon ensam kvinna i en lista som till stor del domineras av manliga hiphopakter, som Einár, Hov1, Ant Wan, 23, Adaam och Yasin. Inget ont om dem, men visst saknar man deras kollegor Daniela Rathana och Imenella.

Bland de internationella popakterna som svenska Spotifyanvändare lyssnat mest på under året märks Ed Sheeran, Harry Styles och The Weeknd. Men tyvärr ingen Beyoncé eller Taylor Swift. Den sistnämnda finns emellertid med på den globala listan över de mest spelade artisterna – som enda kvinna. Kan det vara så att algoritmerna är misogyna? Eller är det snarare musikbranschen i stort?

Häromveckan visade nya siffror från upphovsrättsorganisationen Stim att 79 procent av Sveriges låtskrivare är män, blott 21 procent är kvinnor. Utvecklingen har inte gått framåt alls. Den har snarare stått stilla de senaste fem åren.

Till radiokanalen P3 (17/11) säger Sofia Marin, chef för Stims musikfrämjande verksamhet, att siffrorna inte är unika – ur ett internationellt perspektiv. Vidare beskriver hon en cocktail av orsaker och ett traditionellt, manligt ekosystem som misslyckas så väl vid rötterna som uppe på den absoluta toppen.

I grunden är det faktiskt ett kulturpolitiskt och samhälleligt fiasko. För förändringar kommer ju, som bekant, underifrån. Det vi krattar för i dag är det som i framtiden får genomslag i topplistorna och på de största festivalscenerna.

Nästa år har våra folkvalda politiker beslutat att landets kulturskolor ska få mindre pengar. Samtidigt är musikundervisningen i grundskolan otroligt slimmad, omtyckta fritidsgårdar läggs ner till följd av nedskärningar och replokalerna blir allt färre.

Om något så visar Spotifys listor att det är dags att sätta värde på musik.

På riktigt.

Läs mer: Einár, Ed Sheeran och epadunk – det lyssnade svenskarna på 2022

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: