Arca vägrar följa några mallar på nya albumet

01 juli 2020

Ljudet av 2020 har just anlänt – eller om det rentav är av 2025?

Det kommer i form av producenten Arcas sinnesutvidgande nya ljudkonstverk, förlåt album, ”KiCk i”.

Temat på producentens fjärde album är omvandling och förändring (förädling), utifrån att Arca kom ut som icke-binär transkvinna häromåret. Hon vägrar att låta sin könsidentitet följa den traditionella mallen av manligt kontra kvinnligt. Hela skivan är som ett statement. Det icke-binära kan även sägas vara ett estetiskt val på ”KiCk i”. För musiken rör sig från det vilt experimentella till det poppiga, från hårda, sotiga beats till krispigt sakrala stämningar, från snuskig rap till den väna tenoren i avslutande ”No queda nada”. Hon vägrar helt enkelt att låta sin musik följa den traditionella mallen av popmusik kontra avantgarde.

Arca heter egentligen Alejandra – tidigare Alejandro – Ghersi. Hon kommer från Caracas i Venezuela och bor nu i Barcelona. Hon har tidigare samarbetat med andra framåtblickande ljudmänniskor som Kanye West, FKA Twigs och Björk.

Den sistnämnda medverkar med spansk sång i den vackra låten ”Afterwards”. På den underbart kaxiga reggaeton-doftande singeln ”KLK” sjunger spanska nyflamencodivan Rosalía.

Trots att albumet enbart är 38 minuter långt så får det mig att tänka på Walt Whitmans något sönderciterade ord ”I contain multitudes”. I Arcas fall, och framförallt på ”KiCk i”, stämmer det verkligen.

Bästa spår: ”KLK” (med Rosalía)

Läs mer om musik och fler recensioner av Magnus Säll 

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: