Arrangören ber Robyn-fansen om ursäkt för timslånga matköer

19 augusti 2019

Robyn har hyllats för lördagens spelning vid Sjöhistoriska museet där hon inför nära 22.000 åskådare avslutade endagsfestivalen Robyn x Smash. Men evenemanget, som marknadsfördes som en ”helhetsupplevelse” med ”en massa god mat och dryck”, har även följts av stark kritik från besökare. 

På evenemangets Facebooksida har en rad besökare vittnat om flera timmar långa köer till matstånden och barer på området, för att sedan – när de väl var framme – mötas av beskedet att maten var slut. Andra besökare hävdar att man missade spelningar under eftermiddagen och kvällen på grund av de långa köerna.

Frustrationen bland besökarna uppmärksammades först av Expressen och Aftonbladet. I uttalanden till tidningarna skrev arrangören Woah Dad på söndagen att det varit köer men tillade: ”Arrangemanget var inte sämst, utan snarare i världsklass. Ett arrangemang är en helhet, och vi gjorde allt rätt”. Senare under dagen gick man, som SVT Kulturnyheterna rapporterat, dock ut med en ursäkt till samtliga besökare för problemen.

”Många personer hade tyvärr en dålig mat- och dryckupplevelse på festivalområdet, det är vi väl medvetna om. Vi behöver ta reda på varför och hur just den delen brast för att se till att det inte upprepas. Bilden är lite mer komplicerad än att det bara skulle röra sig om för få matförsäljare – vi upplevde bland annat problem vid Swishbetalningar och det bidrog till att köerna blev längre än vad de hade behövt bli”, skriver arrangörerna till DN.

Woah Dad, som inte gått att nå för en intervju, tillägger i uttalandet att man samlar in feedback från besökare för att få mer underlag till en utvärdering av festivalupplevelsen. Arrangören påpekar samtidigt att polis och räddningstjänst bedömt evenemanget som väldigt lugnt. Den bilden bekräftas av Helena Johannesson, kommissarie på lokalpolisområde Södermalm, som arbetade med polisinsatsen vid Sjöhistoriska.

– Ur polisiär synvinkel var det jättelugnt. Det var inga problem över huvud taget. Det var en skötsam publik, säger Helena Johannesson.

Samtidigt bekräftar hon problemen med de långa köerna till matstånd och barer.

– Folk fick inte mat. Det kunde vi också konstatera. Det var timslånga köer och flera kom fram till oss och kommenterade situationen. De förstod samtidigt att det inte är något som vi kan göra något åt, utan att det är frågor man får ta med arrangörerna. Men många var upprörda och en del lämnade också, säger Helena Johannesson.

En polisanmälan om ofredande har gjorts efter festivalen men Helena Johannesson betonar att den frustrerade stämningen bland vissa besökare inte ledde fram till några våldsbrott. I kommentarer på arrangörens Facebooksida har besökare vittnat om stor trängsel på området och ifrågasatt säkerheten. Men polisen bedömer att området var tryggt.

– Där hade inte arrangörerna gjort någon miss. Människor upplever saker och ting olika. Området var väl tilltaget och hade ett maxantal besökare. Det blir trångt, men det är det på alla såna här konserter. Det var ingen som kom fram och sade till oss angående det, säger Helena Johannesson.

DN:s Kajsa Haidl om Robyns spelning: ”Det är årets konsertögonblick” 

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: