Artisterna om coronakrisen: Alla vet nu att mattan kan ryckas undan när som helst

23 september 2020

Scenartisterna, skådespelarna och komikerna som DN talat med vittnar om stora ekonomiska förluster till följd av inställda evenemang. Flera oroar sig för att pandemin  orsakat så djupgående skador att kulturlivet får svårt att repa sig.

– Jag är rädd för att ännu fler mindre aktörer kommer att försvinna, säger artisten Sarah Dawn Finer. Och att stora aktörer kommer behöva köra på säkra kort lång tid framöver för att våga ta risker. Det innebär att den intressanta scen som jobbats fram försvinner eller behöver vara statlig. Då kommer oberoende aktörer att behöva bara göra saker som är lättsålda och mainstream.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Att det inte är de mest etablerade scenartisterna som förlorat störst på indragna spelningar och föreställningar, poängterar skådespelaren Björn Kjellman:

– Det är ju ganska få av oss som är så kallat ”kända”, som är mest drabbade av krisen. Visst har jag förlorat mycket pengar, men jag har säkerhet i kommande uppdrag, säger han och fortsätter:

– Jag efterlyser en bredare diskussion om vad vi behöver kultur till och varför vi kulturarbetare finns. Jag tror inte man förstår hur mycket pengar varje kulturevenemang genererar. Det är chipsen i tv-soffan, restaurangbesöket innan konserten, det är hotell, kafénäring, bussar och teknik till exempel. Det är så många fler som är delaktiga än bara vi som står på scen.

Foto: Adam Daver

Rickard Söderberg, operasångare berättar om vänner som är ljudtekniker och kostymörer, som står helt utan jobb.

DN har tidigare skrivit om hur krisen påverkat Sveriges scenarbetare. Många har inte haft ett enda jobbuppdrag sedan i mars.

Personligen klarar sig Rickard Söderberg tack vare förhållandevis få utgifter och pengar från radiojobb.

– Och en man som är kommunal mellanchef. Det finns de som har det så obeskrivligt mycket tuffare än jag. Mitt hjärta brister när jag ser hur branschen drabbas.

Tror du att branschen påverkas långsiktigt?

– Ja, jag tror att vi kommer att förlora många kulturarbetare och behöva bygga upp små fria teatergrupper och operasällskap från grunden. Det kan ta år, kanske decennier, att bygga upp det igen. Jag tror vårt kultursamhälle är förändrat för mycket lång tid framöver.

Å andra sidan, tror Rickard Söderberg, kan krisen innebära nya kreativa uttryck.

– Det finns så mycket vilja till uttryck och kreativitet och det behovet finns fortfarande. Jag kan tänka mig att vi kommer få se mycket ny musik och böcker som fötts fram i karantän.

Foto: Erich Stering

Babben Larsson, komiker och programledare, stod på scen senast den 12 mars. När pandemin kom tvingades hon skjuta upp sin turné ett år framåt. Hon berättar att hennes aktiebolag för första gången på 30 år nu ser ut att landa på noll kronor i vinst.

Men med ett aktiebolag och möjlighet att tacka ja till andra jobb går det att låna av sig själv och på andra sätt lösa ekonomin, säger Babben Larsson. När hon ser till hur krisen drabbat kulturbranschen som helhet kan hon konstatera att läget ser väldigt annorlunda ut för de kollegor som exempelvis har enskild firma eller bedriver mindre verksamheter.

– Det tog för lång tid för politikerna att inse vilka som drabbats hårdast. Har man enskild firma är det en helt annan situation och jag önskar att det hade uppmärksammats tidigare. Många är ”top of the line” i sina yrken, de har bara fel företagsform.

Det är statens krisstöd hon syftar på. Det ekonomiska stödet, som bland andra Konstnärsnämnden fick i uppdrag av regeringen att dela ut till kulturarbetare, har dominerat coronadebatten i kultursektorn. Framgångsrika artister med stora tillgångar kritiserades bland annat för att ha sökt – och tilldelats – krisstöd. Flera av dessa drog efter kritiken tillbaka sina ansökningar eller betalade tillbaka pengarna.

Det har också höjts röster om att det varit svårt för personer med enskild firma att ta del av krisstödet.

Shida Shahabi
Shida Shahabi Foto: Eva-Karin Gyllenberg

Detta kommenterar även pianisten Shida Shahabi.

– Skillnaden mellan enskild firma och aktiebolag har blivit märkbar under pandemin, säger hon. Det är sorgligt, och blev snabbt ett strukturellt problem då människor med enskild firma till exempel inte fått ta del av permitteringsmöjligheter, vilket aktiebolag har fått. Politikerna har skött pandemin på ett ojämlikt sätt.

Shida Shahabi skriver musik för film och scenkonst och arbetar som turnerande artist. Eftersom hon får störst publicitet utomlands blev de ekonomiska förlusterna stora när nationsgränser i Europa stängdes.

– Jag skulle ha spelat på festivaler i England, Tyskland, Slovenien, Italien… Ett förlagskontrakt med en brittisk agentur drogs tillbaka då bolaget tvingades avbryta all rekrytering. Det har drabbat mig jättehårt.

Önskar du att politikerna agerat annorlunda under pandemin?

– Svenska samhället och politiken värdesätter inte det fria kulturlivet, och behandlar det inte med den omsorg som man bör. Det finns någon syn på att det är lyx att jobba som kulturarbetare. Men det har ju inte kommit nu med pandemin; det där är ju någonting som kulturarbetare alltid tampats med. De flesta i min yrkeskår har till exempel inga pensionsförmåner på grund av de bolagsformer vi jobbar under.

Tror du att kulturbranschen kommer att påverkas av den här perioden?

– Jag tror att det kommer att finnas ännu mindre utrymme för mellanstora eller mindre kulturutövare i Sverige, säger Shida Shahabi.

– Jag tror att den automatiska framtidsbilden blir att vi kommer ha någon stor artist men inte ett rikt kulturliv som består av mångfald och olika intressanta aktörer. Vi riskerar att förlora en stor del av kulturlivet. Vi kanske kommer att ha våra stjärnlåtskrivare och Eurovision, men inte mycket mer.

Foto: Lotta Svensson

Sarah Dawn Finer berättar att hon hade ett fullbokat år framför sig med flera projekt och turnéer som artist. Hon skapade också egenfinansierade projekt som konsertproducent och arrangör när pandemin kom. Ett år bokades av på två, tre veckor.

– Jobbet som frilansande kulturarbetare innebär ett stort risktagande, konstaterar hon. Det är inget nytt. Man har ofta satsat mycket pengar på annonser, repetitioner, lokalhyra, musiker, arrangemang, med mera. Och det innan man ens vet om man kommer dra in en enda krona. Detta handlar egentligen inte alls bara om artister. Tusentals frilansande företagare har i praktiken fått näringsförbud.

Sarah Dawn Finer var en av dem som fick kritik för att ha ansökt om kulturstöd. I slutändan valde hon att tacka nej till pengarna hon beviljats. Debatten kring kulturstödet ”blev helt vidrig och felaktig”, säger hon.

– Det var fantastiskt att det kom stöd, men det stora problemet var att den också landande fel och utformades utan en tydlig förståelse för hela ekosystemet i livenäringen. Alla behövde få hjälp, alla behövde räknas in i något ekonomiskt stöd. Det hade behövt riktas tydligare. Vi behövde enas, inte slitas isär.

Men det gjorde också att Sarah Dawn Finer började engagera sig för att förändra kulturbranschens ställning. Hon berättar om möten med organisationer och ministrar där hon diskuterar kulturnäringens situation och föreslår lösningar.

– Jag tror man måste säga som i vården: Applåder är fint men vi behöver andra förutsättningar för att kunna göra vårt jobb.

Vad tror du behövs?

– Många olika saker. Mycket görs och har gjorts, men det tar tid och vi är i akut kris. För att nå snabbare resultat skulle jag vilja se ett krisråd bestående av representanter från kultur- och evenemangsnäringen och ett gäng ministrar. De skulle verka för att hitta lösningar och uppmärksamma behoven oss emellan. Förhoppningsvis skulle de kunna lösa saker snabbare.

Foto: Jonas Lindstedt

Lisa Town är mer känd som artisten Ikhana. Hon är, till skillnad från ovan nämnda artister, relativt nyetablerad. 2014 gjorde hon sin första spelning och sedan dess har hon försörjt sig på att spela live.

– Nu jobbar jag på lager. Jag hade tänkt släppa ny musik i höst, och har även gjort samarbeten på andra artisters låtar, men allt är uppskjutet. Det är många som håller sig från att släppa musik nu, när man ändå inte kan spela, men jag kan samtidigt känna att det är ju nu musiken behövs.

När du tittar på branschen och dina kollegor, vilken situation ser du?

– Jag tror de flesta tycker det är skitjobbigt, inte minst för att de förlorar pengar. Jag tror också att många, som jag, påverkas av att inte få träffa sin publik. Men jag hoppas folk har hoppet kvar och kan känna att det kommer bli bättre.

Hade du önskat att krisen för kulturen hanterats annorlunda?

– Det har varit mycket frågor, märker jag bland kollegor. Det har varit otydligt vad regeringen egentligen vill. Vad är skillnaden på restauranger och mindre livespelningar? Många har funderat över skillnaden.

Foto: Magnus Hallgren

Jenny Wilson är musiker och konstnär. Hon fyller i där Lisa Town avslutade.

– Jag tror många är förvirrade kring vad man som kulturutövare har för rättigheter. Och kanske är det så att många inte vet vad man kan få för hjälp. Det finns en lång tradition av att klara sig själv. Jag tror att man kanske själv gått på myten att man gör det här för att det är roligt och att man ska vara tacksam bara för att få spela.

För Jenny Wilsons del avbokades de spelningar som skulle ha finansierat hela hennes år.

– Men jag är van vid att ekonomin är skör så jag känner faktiskt inga katastrofkänslor ännu. På ett sätt är det sorgligt att jag känner så, för det är ju katastrof. Men jag har funnit någon själslig ro i att allt stängts ned.

Hur ser du på kulturbranschens framtid?

– Det här har ju blivit en påminnelse om hur skört kulturlivet är. Jag är orolig för att det kommer ta tid för livescenen att återhämta sig, att många ställen går i konkurs, säger Jenny Wilson. Det vore en fruktansvärd tragedi.

Johannes Runemark har just tagit steget mot en solokarriär under artistnamnet Kasino. Han släpper snart sin debut-EP, men inga spelningar är bokade i samband med släppet.

– Det känns inte som jag tänkte att det skulle kännas att släppa musik. Att spela låtarna live har ju alltid varit slutstationen. Nu känns det som att jag sitter på ett tåg som aldrig kommer fram.

Johannes Runemark har länge jobbat som låtskrivare, gitarrist och producent för artister som Veronica Maggio, First Aid Kit och Håkan Hellström. Nu ser han en bransch som inte är sig lik.

– Livemässigt är det förstås katastrofalt, även om det fortfarande skrivs mycket musik. Jag tror att sårbarheten framöver kommer vara mer närvarande. Alla vet nu att mattan kan ryckas undan när som helst.

Kanske ser vi en musikexplosion när pandemin är över, resonerar Johannes Runemark.

– Jag har fått en känsla av att ribban sänkts lite och musikbranschen blivit mindre segregerad. Folk är öppna för att samarbeta med varandra, oavsett om den ena är mer känd eller etablerad än den andra. Vi sitter i samma båt, är känslan, säger han och fortsätter:

– Kanske blir man som artist mer ”på”. Man kanske kunde vara mer selektiv förut, med vilka spelningar och evenemang man ville göra. Jag tänker i alla fall så, att jag måste ta alla chanser jag kan nu för att ha ens en möjlighet att hålla på med min musik. Jag hoppas och tror att det kommer spelas mer live efter pandemin.

Foto: Jonas Eriksson

Mattias ”Matti” Alkberg, låtskrivare och musiker, tänker sig att det kan gå åt båda hållen.

– Antingen börjar folk sakna oss och ge oss jättemycket jobb sen. Eller så vänjer sig folk vid det som är nu. Men jag ligger inte sömnlös, vi får se vad som händer.

Hittills har han själv inte blivit så påverkad av pandemin. Han har det framför sig, då höstens kommande spelningar som ställts in.

– Hösten känns inte helt lugn, konstaterar han. Efter det vet jag inte vad som kommer hända.

Mattias Alkberg berättar att han tar vara på tiden genom att skriva mer. Han har hittills färdigställt sin nya skiva. Men pengarna kommer in via livespelningar.

– Men de som jobbar som jag, på scen, är nog vana vid att ha en lite osäker situation. De som jobbar bakom scenen lider nog mest.

Läs mer:

Dotter blev utan när de andra Melodifestivalartisterna fick krisbidrag

Nytt stöd till barns och ungas läsning – så blir höstens kulturbudget

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: