Att beskriva musikers arbete som ett ”hittepå-projekt” är osedvanligt klumpigt

08 april 2021

Sällan har väl en ledarskribent för en av Sveriges största dagstidningar trampat så fullständigt och bildligt i klaveret som Susanne Nyström i artikeln ”Grönsaksodlingen är bästa skolan in i arbetslivet” publicerad den 5 april i Dagens Nyheter. Att med slarvig och till synes okunnig argumentation nedvärdera en hel yrkeskår av flitiga, disciplinerade och stolta musiker genom att beskriva deras arbete som ”hobbyliknande hittepå-projekt” är uppseendeväckande och osedvanligt klumpigt.

En av de branscher som har drabbats allra hårdast under pandemin är musiklivet. Att då, som Nyström, hävda att det skulle vara en felprioritering att erbjuda unga entusiastiska aspirerande framtida musiker sommarjobb kunde inte vara mer felaktigt. Tvärtom är den typen av feriejobb en investering för framtiden. En satsning som stärker det myllrande och inspirerande samhälle som behövs i en postpandemisk värld.

Att välja just trumpeten som syndabock i denna ledare blir rent ut sagt osmakligt

Självklart behöver jordbruket all hjälp de kan få, och en större förståelse för hur maten hamnar på våra bord är nödvändig. Men i den kris vi befinner oss i så är det inte livsmedelsindustrin som har lidit störst förluster utan de verksamheter som är upplevelsebaserade. Kulturlivet håller på att dräneras på kompetens, och om vi som samhälle inte gör allt vi kan för att stötta våra nuvarande och framtida kulturarbetare så går vi en grå, tyst och farlig framtid till mötes.

Om Susanne Nyström tror att musiker blir till utan flit och disciplin så är hon vilken dag som helst välkommen att höra av sig till oss och våra medlemmar för att få motsatsen bevisad. Och att välja just trumpeten som syndabock i denna ledare blir rent ut sagt osmakligt med tanke på den kris som blåsmusiken befinner sig i när det gäller återväxten av blåsare för framtiden.

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: