Bea Szenfeld får Ganneviksstipendiet: ”Jag längtar alltid efter det vita pappersarket”

25 maj 2020

Ganneviksstipendiet delas ut årligen till konstnärer i kategorierna bild, form, musik, dans, film och teater. I formkategorin är årets pristagare konstnären och modeskaparen Bea Szenfeld, som bland annat är känd för sina verk och kläder i papper.

– Hur flott är inte det här! Det är lite overkligt, med tanke på att jag gör det jag gör – jag sitter ju egentligen bara och viker papper hela dagarna! När sådant här händer tänker jag alltid, gud, ska jag få det här, de kommer nog att ringa om två dagar och säga att de blandat ihop mig med någon annan blond kvinna, säger Bea Szenfeld och skrattar.

Bea Szenfeld har bland annat gjort kläder som burits av Björk, Alice Bah Kuhnke, Lady Gaga, Loreen och Ola Salo. Hennes papperskreationer är oftast kritvita, voluminösa och ser lätta ut som fluffiga moln, trots att de är tillverkade av lager-på-lager av papper.

Materialet är inget hon kommer att tröttna på, säger Bea Szenfeld, trots att hon jobbat med det i många år.

– Ibland funderar jag på att jobba med en annan färg eller i ett lyxigare material, men jag längtar alltid efter det vita arket. Det är en ständig jakt efter att hitta ytterligare en ny grej att göra av bara vitt papper. Det kanske inte blir jag som tröttnar, utan alla andra! Om folk inte vill se mina saker så finns de ju inte. Jag kan fylla förråd efter förråd med vitt papper men någon måste ju vilja titta på det också!

Just nu är hon aktuell med scenografi och scenkläder åt Kungliga Operans föreställning ”Les Ballets Suédois 100 år” som har (uppskjuten) premiär i september – för en gångs skull inte i papper, det visade sig inte vara tillräckligt hållbart att dansa i. I övrigt har mycket stannat upp den här våren för Bea Szenfeld, precis som för många andra kreatörer.

– I stort sett lever jag på att föreläsa och ha workshops, och det är jättesvårt att till exempel visa folk origami i en webb-workshop. Det gick på en vecka eller två, så var alla sådana jobb borta. Det är märkliga tider, säger Bea Szenfeld.

I bildkategorin får konstnären Enno Hallek stipendiet för sina målningar, och för att han enligt juryns motivering ”bryter tabun med sin provokativa humor och sitt träffsäkra allvar”. Hallek har bland annat gjort flera offentliga utsmyckningar under sin långa karriär, bland annat av Stadions tunnelbanestation i Stockholm och Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna.

Tilde Björfors får utmärkelsen i teaterkategorin för sitt arbete som konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör – ”en sann pionjär och upptäcktsresande i cirkusens magiska värld”, som juryns motivering lyder.

Jason ”Timbuktu” Diakité.
Jason ”Timbuktu” Diakité. Foto: Claudio Bresciani/TT

Artisten Jason ”Timbuktu” Diakité får musikstipendiet – ”en konstnärlig förnyare av svensk hiphop” och ”en stor och viktig röst i Sverige”, tycker juryn. Dansaren Ana Laguna, ”vars varje gest och varje precisa rörelse ger inblick i den vidd som hennes konstnärskap spänner över”, får dansstipendiet. 

I filmkategorin går utmärkelsen till Michal Leszczylowski. Han är en svensk films doldis – men som filmklippare ligger han bakom ett stort antal av svensk films stora verk, bland annat flera av Lukas Moodyssons filmer som ”Fucking Åmål”, ”Lilja 4-ever” och ”Tillsammans”. Han har också bland annat jobbat med Andrej Tarkovskij i ”Offret” och på senare år till exempel ”Aniara” (2019).

Ganneviksstiftelsen bildades 2012 av Konstnärsnämnden efter ett arv från konstmecenaten Per Gannevik. Det årliga stipendiet tilldelas nu verksamma konstnärer som får 500.000 kronor var. På grund av rådande coronapandemin är prisceremonin i år inställd.

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: