Darkside är sig lika på nya skivan – men tiden har sprungit förbi dem

23 juli 2021

2014 befann sig Darkside för en stund i den initierade musikvärldens absoluta mittpunkt. Året innan hade bluesgitarristen Dave Harrington och electroproducenten Nicolás Jaar släppt sin bejublade debut ”Psychic” och gav sig sedan av på en stor världsturné.

Till den utsålda spelningen på Debaser Medis i Stockholm hade New York-duon – förutom en omåttligt cool framtoning – också med sig en ljusshow som kändes lika spektakulär och påkostad som den Daft Punk turnerat med ett par år tidigare.

Darkside var mycket hippa. De såg inte bara ut som Daft Punk – de remixade också deras musik. Med sin dova, kraut-inspirerade electro som lunkade fram i 100 bpm var de en mogen motvikt till dåtidens juvenila edm-våg med Avicii i spetsen.

Åtta år senare är de tillbaka. Merparten av nya albumet ”Spiral” är inspelat under en veckas lång jamsession – ett kort avbrott i musikernas pågående solokarriärer. Det ger skivan en sömlös kvalitet, där de nio spåren flyter in i varandra.

Annars är det mesta sig likt. Duon fortsätter att deepa på den introverta resa de en gång startade. Inledande ”Narrow road” hade kunnat vara soundtracket till en Alejandro Jodorowsky-film, där Jaar mest av allt låter som en gregoriansk munk över ett skevt och knastrigt beat. Mer direkt är ”Liberty bell” där Harringtons snygga cowboyriff på gitarren ger låten samma hitkvaliteter som deras tidiga ”Paper trails”.

Övergripande intrycket är ändå att skivan landar allt för sent, med alltför lite nytt att komma med. Tiden har helt enkelt sprungit förbi den här schamanbluesen för längesen.

Bästa spår: ”Liberty bell”

Läs mer om musik och fler texter av Kajsa Haidl

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: