Diskad fotograf återanvände samma himmel

12 juni 2019

I går rapporterades det att fotografen Björn Persson tagit sig väl stora friheter med elefanthannen Tims öron – något som ledde till att Africa Geographic drog tillbaka utmärkelsen Årets fotograf, som de tidigare tilldelat den svenska fotografen.

I Sydsvenskan skriver nu kulturredaktören Johan Malmberg att samma dramatiska himmel som syns på elefantbilden återfinns på flera andra av Björn Perssons djurfotografier. På naturfotografens hemsida finns bilder av två olika elefanter och ett lejon, men med samma dramatiska himmel full av mörka moln.

”Björn Persson själv kallar det nog fotokonst och då behöver man ju inte vara sanningsenlig. Då går det att tumma på verkligheten. Men har man bytt plats på öron och bytt ut himlar, då kan man fråga sig vad mer som är falskt? Vad är det egentligen jag tittar på? Är allt ett montage?”, skriver Johan Malmberg. 

Björn Persson själv tycker att han har blivit orättvist beskylld. Han har aldrig kallat sig för dokumentärfotograf och därför blir diskussionen ”konstig, orättvis och missvisande”. För att klargöra hur han ser på diskussionen om hans bilder insisterar han på att få lämna ett skriftligt svar.

Läs mer: Svensk fotograf fixade elefantöra – fråntas fotopris 

Samtidigt säger han att det är samma himmel på de båda bilderna. 

– Självklart, det är samma himmel. Det är ett väldigt vanligt tilltag för fotografer i min genre och ett av många sätt att skapa känsla i en bild.

Bilderna som pekas ut av Johan Malmberg har heller inte använts i en utställning, enligt Björn Persson. 

– Vad gäller just de här två bilderna har jag haft dem som en skolövning för att visa hur man skapar effekt. 

I sitt skriftliga svar utvecklar Björn Persson resonemanget kring retuschering av bilderna. 

”Jag har alltid varit tydlig med att framställa mig själv som konstfotograf, inte dokumentärfotograf. Som konstnär har jag egentligen därför ingen skyldighet att redovisa hur jag arbetar med mina bilder. Och därför känns diskussionen inte rättvis.”

Han skriver vidare att ambitionen med hans konstbilder har varit att på ett mer estetiskt vis inspirera genom att visa naturens skönhet. För att kunna åstadkomma det ”ingår bearbetning, till exempel estetiska tilltag som färgkorrigering, vinjettering, kontrast, borttagning av distraherande element och i vissa fall till ooch med himmelsbyte.”

Björn Persson menar att det handlar om metoder som många erkända fotografer öppet berättar att de använder och att det är hans personliga stil. Samtidigt anser han att det måste vara samma kriterier och regler när det gäller naturfototävlingar, även om han tycker att just en sådan korrigering som en detalj på ett öra är en väldigt hård dom.

”För att skapa en verklig och gripande känsla är många gånger inte den dokumentära verkligheten tillräcklig”, avslutar Björn Persson. 

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: