Hurula låter mer Göteborgspop än någonsin

23 oktober 2020

Robert Hurula har alltid kunnat ställas bredvid Håkan Hellström och Henrik Berggren. Som en halvbror från Luleå som på behörigt avstånd tagit vid där de slutade, ibland med hjälp av genrens egen stjärnproducent Björn Olsson.

Men den här gången är släktskapet tydligare än någonsin. Bland hamrande baskaggar och gitarrslingor som hämtade från ”Cruel Town” hörs sentimentala textrader om hamnstäder, att få några enstaka år med en ängel och sedan bli pensionär på socialbidrag.

Text- och låtskrivandet är som vanligt synkroniserat, rakt och genomborrande som Amors pilar. Styrkan ligger i att den mjuka poppen vägs upp av punkig attack à la Bad Religion och mörkare teman om missbruk, ensamhet och den förlorade sonens hemlängtan. Hurula gör med andra ord som han brukar, och det är gott.

Bästa spår: ”Jehova”

Läs mer om musik och fler texter av Noa Söderberg

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: