Kompositören Ennio Morricone död

06 juli 2020

Morricone skrev över 400 ledmotiv för film och tv, och har bland annat gjort musiken till Sergio Leones spaghettiwesternfilmer, flera med Clint Eastwood i huvudrollen. 

När Morricone 1964 gjorde soundtracket till ”För en handfull dollar” (”Per un pugno di dollari”) kunde han av budgetskäl inte använda en full orkester, och fick i stället bygga upp en ny sorts musik som präglat inte bara hur filmmusik skapas och låter, utan även artister inom pop, rock och klassisk musik: så vitt skilda akter som Dire Straits, Radiohead och Metallica har beskrivit Morricone som en influens på deras musik. Han har även aktivt deltagit i artisters skapelser: på den tidigare The Smiths-sångaren Morrisseys soloskiva ”Ringleader of the tormentors” (2006) arrangerade Morricone stråksektionen till balladen ”Dear god please help me” och har även skrivit musik åt artister som Paul Anka och Andrea Bocelli.

Men i hans filmmusikaliska värv är det ledmotivet till ”Den onde, den gode, den fule” (”Il buono, il brutto, il cattivo”, 1966) som har blivit hans mest ikoniska. 

DN:s musikkritiker Martin Nyström har följt Morricone sedan 60-talet. Han beskriver flera av Morricones melodier som ”odödliga”, bland annat musiken i öppningsscenen till Sergio Leones ”Once upon a time in the west” från 1968. 

– Han hade förmågan att förvandla filmmusik till ett soundscape, en ljudvärld. I stället för en låt som kompar en film skapade han en ljudvärld som interagerade med det visuella. Han kunde förvandla ljudet av en stövel mot grus till ett musikaliskt ljud. ”Once upon a time in the west” är hans ultimata mästerverk. Den börjar med en flera minuter lång scen med makalöst berättande helt utan dialog.

Thomas Johansson, styrelseordförande för Live Nation i Norden, kallar Morricone för ”en av de sista stora kompositörerna”. 

– Alla Metallica-konserter sedan många, många, år inleds med att de spelar upp Ennio Morricones musiken ”Ecstasy of gold” från ”Den onde, den gode, den fule”. Folk vrålar när den spelas. Morricones musik i Clint Eastwoods filmer tror jag tog honom till en helt annan nivå bland helt andra lyssnare.

Regissören och manusförfattaren Peter Birro, som träffade Morricone för en lång intervju för DN:s räkning 2016, säger att Morricones död gör honom ”otroligt ledsen” eftersom hans musik har följt honom under hela hans liv.

– Den har varit ”the soundtrack of my life”. Han har dessutom varit den i särklass viktigaste inspirationen för mitt arbete. Musiken till ”Once upon a time in America”, till exempel, gick konstant på repeat under två år, natt som dag, medan jag skrev ”Upp till kamp”. Ingen kunde som Morricone plocka fram sorgen och vemodet i livet, men också det vackra, humoristiska och sublima.

På Instagram skriver den svenske schlagervinnaren Benjamin Ingrosso: ”Den störste kompositören någonsin enligt min åsikt har gått bort! En av mina största inspirationer!”

– Jag växte upp med hans musik, min farsa har haft honom som sin största idol. När jag såg honom live på Globen för några år sedan satt jag längst fram och grät floder. En av de vackraste stunderna i mitt liv, säger Ingrosso till DN.

2010 tilldelades Morricone, som även är arrangör och dirigent, Polarpriset. I motiveringen till priset skriver juryn: ”Morricones kongeniala kompositioner och arrangemang förhöjer vår tillvaro och kan få även vardagen att kännas som dramatiska scener i cinemascopeformat.” En annan Polarpristagare, cellisten Yo-Yo Ma, har spelat in en skiva med Morriconemusik, ”Yo-Yo Ma plays Ennio Morricone” (2014).

2016 mottog italienaren en Oscar för bästa filmmusik för Quentin Tarantinos westernfilm ”The hateful eight”. Tarantino använde även Morriconekompositioner i sina filmer ”Inglourious basterds” och ”Django unchained”.

Förutom dessa gjorde Morricone musiken till flera Hollywoodfilmer, till exempel uppföljaren till ”Exorcisten”, ”Partisanerna” med Rock Hudson, Schwarzenegger-filmen ”Red Sonja”, John Carpenters ”The thing”, Polanskis ”Frantic” och ”I skottlinjen” med Clint Eastwood. 

Han skapade även den officiella låten till fotbolls-VM 1978 i Argentina (”El Mundial”).

Regissören Edgar Wright (”Baby driver”, ”Shaun of the dead”) skriver på Twitter om Morricone: ”Han kunde göra en genomsnittlig film till ett måste, en bra film till konst, och en riktigt bra film legendarisk”:

https://twitter.com/edgarwright/status/1280040327529877505

Enligt en sammanställning gjord 2016 hade Morricone sålt över 70 miljoner album världen över.

Texten uppdateras.

Läs mer:

Peter Birros intervju: Mästaren Morricone ger filmen magiska melodier 

DN hemma hos Morricone

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: