Kultursverige i fokus – liten festival höjer rösten i Dala-Floda

25 augusti 2019

Foto: Paul Hansen

Familjen letade sommarstuga och när Anna Eklund Tarantino och barnen kom till Dala-Floda förkunnade barnen att de bestämt sig, och visade det – med stor teatralisk ådra. De lade sig på gräsmattan utanför den lilla röda stugan vid Flosjöns strand och utbrast: 

”Här vill vi leva, här vill vi dö”. 

– Vad skulle vi göra? Det var ju bara att köpa. Byn öppnade omedelbart sin famn, jag ville ge något tillbaka och ett år senare startade jag Operafestivalen. 

Under festivalen har Anna bråda dagar. Hon sjunger, ser till allt fungerar och i pauserna agerar hon bollkalle åt sonen Oscar när han tränar tennis.

Foto: Paul Hansen

Deltagarna i Operafestivalen är i åldern mellan 13-77 år och förenas av sin kärlek till opera. Förutom de professionella sångarna ingår även sångare med intellektuella funktionshinder som går en intensivkurs i sång, rörelse och scenisk gestaltning. Anna Eklund Tarantino, som själv har en funktionshindrad son, tycker att det ger något alldeles extra att arbeta med dem.

– Vi använder inte uttrycket funktionshinder, utan specialbegåvning. De är fantastiska. De ger allt på scenen, ibland mer än proffsen.

Foto: Paul Hansen

Det är några få timmar kvar innan Wålstedts lada fylls med publik och det repeteras in i det sista. På dagens Operameny står ”Figaros bröllop” där greven, i form av kursdeltagare Philip Solokovski, uppvaktar tjänarinnan Susanna som spelas av Maria Aquilon. Specialcoachningen av professionella sångare som Emma Frost skapar en trygg inramning där de specialbegåvade sångarna kan uppträda till publikens jubel.

Foto: Paul Hansen

Sorlet från den fullsatta kyrkan fyller även sakristian. Snart ska konserten börja. Sångarna mumlar texter, drillar rösten, vankar av och an mellan de tjocka väggarna. Maria Kjellson lånar ut sitt läppstift till en snabbsminkande Anna Eklund Tarantino.

Foto: Paul Hansen

Pianots trilskande pedal hålls på plats av Maria Kjellson, Alexandra Orrgård Sohlén spelar och Emma Frosts mimspel sufflerar när Maria Aquilon sjunger ”Ave Maria” i Dala-Flodas fullsatta kyrka. Om uttrycket ”inte ett öga var torrt” ska användas i en text så är det nu. Maria har faktiskt bytt namn – från Boeld till just Maria – av kärlek till den här sången, som var den första hon någonsin sjöng för publik.

Foto: Paul Hansen

Operaveckan börjar lida mot sitt slut och känslorna är starka.

Maria Aquilon kramar om den konstärliga ledaren Anna Eklund Tarantino och får en värmande klapp på huvudet av Philip Solokovski. Agneta Pehlergård förbereder sig inför sitt framträdande.

Foto: Paul Hansen

Kunder som eventuellt har planer att ta sig till mjölk eller grönsaksdisken göre sig icke besvär. Klockan är nio på morgonen på Ica Nära i Dala-Floda och vanliga kunder får vänta en stund när affären är full av operapublik. Pianisten Ola Ottosson sitter under skylten ”Blommor” och Stina Lindberg sjunger bland gurkor och salvia. Trafiksuset från E16 har inte en chans mot en aria ur Verdi.

Foto: Paul Hansen

På sitt nionde år har Operafesten i Dala-Floda har slagit publikrekord med fullsatta uppträdanden. Ryktet om den lilla, men så stora, festivalen har nått vida omkring. Anna Eklund Tarantino, som får en av många kramar från tacksamma deltagare, är glad.

– Det är underbart. Folk kommer från de mest märkvärdiga ställen.

Foto: Paul Hansen

En av festivalens stora stjärnor, tenoren Mathias Zachariassen som gästspelat på Metropolitan och Wiener Stadtsoper, bjuder gästerna på Dala-Flodas värdshus på folkmusik. Så långt ifrån hissmusik man kan komma.

Foto: Paul Hansen

Festivalens slutackord vibrerar över Flosjöns stilla vatten. I det varma ljuset av facklor sjunger Anna Eklund Tarantino folksånger från Dalarna och ”A spirit's whisper” som skrivits av Bo Nilsson speciellt för hennes röst. 

Snart ska Alexandra Orrgård Sohlén ro den lilla ekan tillbaka till bryggan. Operafestivalen är över för i år.  

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: