Mer indie när 36h Ingrid är tillbaka

26 maj 2020

Den första upplagan av 36h Ingrid var tidigt ute när det gäller att liveströmma musikevenemang på grund av coronakrisen. Internetfestivalen uppmärksammades av musiktidningar som Rolling Stone och Pitchfork, vilket resulterade i att hälften av de 1,1 miljoner unika sidvisningarna kom från USA. Totalt fick festivalen två miljoner visningar.

Allt började med att arrangören Kalle Josephson satt på sitt stammisfik intill Ingrid-studion tillsammans med Peter Bjorn and John-medlemmen Björn Yttling och beklagade sig. Hans vanliga arbetsuppgifter, att samla många människor på en plats för att lyssna på musik, gick inte längre att genomföra. De började i stället arbeta fram en idé om en liveströmmad festival.

– Målsättningen var inte att gråta ut och söka efter pengar utan mer att alla satt och trampade och ville göra någonting, säger Kalle Josephson.

Förutom Amason och Markus Krunegård, spelar bland andra Les Big Byrd. Alice Boman, El Perro Del Mar och Icona Pop (som gör ett dj-set) på den andra upplagan av festivalen.

– Jag skulle säga att det är snäppet mer indie-lineup den här gången, lite mer gitarr och trummor än det var senast, även om det var mycket så första gången också, säger Kalle Josephson.

Kalle Josephson och Björn Yttling som ligger bakom livestreamade festivalen 36h Ingrid.
Kalle Josephson och Björn Yttling som ligger bakom livestreamade festivalen 36h Ingrid. Foto: Claudio Bresciani / TT

På grund av publikrestriktioner befinner sig musikbranschen i kris, eftersom stora delar av intäkterna kommer från just konserter. Under den förra upplagan av 36h Ingrid skänkte vissa tittare stora summor, medan andra betalade ungefär vad en konsertbiljett kostar. Arrangörerna kunde betala teknikerna fullt pris, resterande gick till teamet och musikerna – men det blev fortfarande långt ifrån vad en artist tjänar på ett vanligt festivalgig.

– Alla musiker ville spela, samtidigt försökte vi hitta en balans där det inte känns som att man ger bort sitt arbete gratis, men ändå får möjlighet att göra det man brinner för, säger Kalle Josephson.

Han menar att musik fortfarande måste vara värt någonting, även i kristid.

– Musiker måste få betalt precis som i alla andra jobb, men man förväntas samtidigt jobba med musik för att man tycker det är kul, ”du kan ju bara spela någon låt”.

Kalle Josephson är osäker på onlinefestivalers överlevnad efter coronakrisen, men lyfter fram fördelar som minskat resande och större tillgänglighet.

– Men konserter tror jag i allra högsta grad är kvar, att man kan liveströmma en fysisk konsert, säger han.

”36h Ingrid” drar i gång den 29 maj.

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: