Mycket kläms in i julvarietén

21 januari 2010

Jazz, akrobatik, fakirkonster, charleston- och lindy hop-dans och
barockstråkar. I Gunhild Carling & co:s varieté finns det mesta.

Men en viktig ingrediens saknas: en fokuserad konferencier som med
välformulerade presentationer kan binda ihop det hela och skänka lite lugn
mellan alla olika inslag. Där kunde nu stämningen bli ganska uppskruvad och
man fick känslan av att det gällde att så snabbt som möjligt komma vidare
till nästa insats. Farten i föreställningen blev liksom viktigare än att
göra varje nummer till en upplevelse. Gunhild Carling skötte det mesta av
mellansnacket, men hon och publiken skulle tjäna på att hon koncentrerar sig
på alla sina andra roller.

Mycket i varietén håller hög klass och underhållningsnivå, några inslag känns
mer som utfyllnad för att få till en ännu mångsidigare helhet. 20- och
30-talsjazzen är showens ryggrad och carlingarnas djupa jazzkänsla borgar
för att den står stadigt. Alla vet vad Gunhild Carling kan prestera, men
syskonen, till exempel Max på klarinett och Gerd på altsax, är också vassa
och mångsidiga. Det lilla fylliga storbandet svängde bra, Harlem Hot Shots
dansare lyfte evenemanget varje gång de kom in och Gunilla Ibérer, som de
flesta nog ändå känner som klassisk pianist, gick loss stiligt i ragtime-
och stride-stil. Anna-Lena Brundin drog skratt med ett par standup-prator om
allt från publikkontakt till familjens tattarliv.

Hämtat från Sydsvenskan

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: