På Österlen växer konsten så att det knakar

17 april 2019

Det var friluftsmålarna som på 1800-talet upptäckte skönheten i östra Skånes isolerade landsände. Österlens böljande landskap, skimrande ljus och låga huspriser fortsatte att locka konstnärer under hela 1900-talet och en liten grupp bestämde sig 1968 för att öppna sina hem och ateljéer för publiken.

Konstrundan blev en succé och denna påskens publikmagnet har etablerat Österlen som en konstens högborg. Här bor flest konstnärer per kvadratkilometer i hela landet och kulturinitiativen har fått denna tidigare avfolkningsbygd att blomstra. Numera trängs restauranger, gårdsbutiker, B&B och antikaffärer, med ett stadigt växande antal professionella konsthallar, gallerier, konstnärsdrivna initiativ, residensprogram, konst- och kulturcentrum.

– Vi hade ingen relation till Österlen tidigare, men under ett besök på Påskrundan för två år sedan blev jag inspirerad av det öppna landskapet och många bra möten med konstnärer och konstintresserade. 

Staffan Julén och Bea Tigerhielm har just öppnat galleriet Rikstolvan i Järrestad. Foto: Daniel Nilsson

Det berättar fotografen Bea Tigerhielm, som i helgen öppnade konst- och kulturcentret Rikstolvan i Järrestad, tillsammans med sin partner filmaren Staffan Julén:

– Och jag som jobbat mycket med film i Köpenhamn upptäckte hur nära världen man är på Österlen. Det tar bara en timme till Malmö och en och tjugo till Danmark. Gotland, där jag länge haft sommarställe, är man mer isolerad. Här kliver man rakt in i en miljö där det finns ett jätteintresse för konst och kultur.

Rikstolvan är en fyrlängad gård känd som Järrestad 15, med ett av Österlens första gallerier och en anslutande restaurang, men som slumrat det senaste decenniet. Intill det gamla svinahuset med ett nyöppnat kafé kliver man nu in genom en gammal träport och ut på en kullerstensgård, där det planeras utomhusbio på sommaren. 

Rikstolvan är en fyrlängad gård. Foto: Daniel Nilsson

I stallängan med anor från 1500-talet och även i ett växthus visas temautställningen ”Antropocen”, med fotobaserad konst, skulptur och film som berör vår tidsålders påverkan på naturen och klimatet.

Bea Tigerhielm har sedan 2012 erfarenhet av att driva fotogalleriet Axel i Stockholm och Staffan Julén är förutom dokumentärfilmare även knuten till Institutet för framtidsstudier med konstnärlig forskning.

 – Det här är biografstolar i sovjetisk stil från min film om Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj, berättar Staffan Julén, inuti ett mörklagt filmrum.

Här mullrar det olycksbådande från Palle Vedels verk ”Sönderfall”, där en Grönlandsglaciär brutalt kalvar ett område stort som Manhattan. I mitten av juni utökar Rikstolvan utställningsytan till tre längor och ska bland annat visa världsnamnet Laurie Andersons vr-verk ”The chalkroom”.

Nya skyltar till Rikstolvan i Järrestad Foto: Daniel Nilsson

– Tanken är att vi ska växa till en mötesplats för samtida konst, foto, film och mat, i dialog med ny forskning. Under vinter kan vi ha workshops och bjuda hit konstnärer, filmare och forskare från vårt nätverk, säger Staffan Julén.

Under en rundtur på Österlen upptäcker man snabbt att många konst- och kulturinitiativ är kopplade till varandra i olika sorters lokala och regionala nätverk. Här har digitaliseringen och sociala medier medverkat stort till förenklad kontakt- och informationsspridning.

En motor i utvecklingen är sedan länge Östra Skånes konstnärsgille, ÖSKG, som startade Konstrundan och har sin bas på Tjörnedalagården i Baskemölla. Där har konsthallens yta byggts ut och verksamheten bedrivs numera året runt.

– Vi försöker följa breddningen av både publiken och konstområdet, och har nu även medlemmar som sysslar med ljud, performance och dans, berättar verksamhetschefen Susanne Lindblad.

Föreningen har i dag 125 medlemmar och en ordförande i den amerikanska koreografen Rachel Tess, som kom till Sverige som dansare i Cullbergbaletten. Tess har personligen sprängt gränser genom att i ÖSKG:s konstlotteri låta en vinstlott bli henne själv och en dans ”hemma hos”.

Läs mer: Konstrundan firar 40 år med grön konståkning 

I samband med Konstrundans 50-årsjubileum förra året inledde ÖSKG en serie seminarier om hur konsten och kulturen kan bli en katalysator för tillväxt, väl synligt på Österlen. 

– Om man satsar på kulturen ger det positiva effekter på samhällsutvecklingen, visar forskningen. Nu tittar man också på hur konstnärer lyckas överleva på landsbygden, i motsats till andra mer traditionella grupper som fiskare och lantbrukare, berättar Susanne Lindblad.

Enbart konstrundorna i Skåne omsätter runt 60 miljoner kronor och många konstnärer på Österlen drar in halva sin årsinkomst denna vecka. För ÖSKG är nu det enda orosmolnet indragna projektbidrag från Region Skåne (där alliansen styr med stöd från SD), vilket drabbat stora delar av landskapets fria kulturliv. 

Samtidigt blir allt fler professionella kulturarbetare fastboende året runt på Österlen, med ett särskilt stort inflöde av nollåttor. Ett sådant exempel är Axel och Anette Mörner, som häromåret startade Olseröds konsthall i en pietetsfullt renoverad gård från 1850, med milsvid utsikt över åkrar och kullar ända bort till Hanöbukten.

I det tidigare höloftet, med sex meters takhöjd, har den tidigare Stockholmsgalleristen Axel Mörner gjort ett flertal utställningar med sitt gamla ”stall” av konstnärer från huvudstaden. Men utställarna har successivt breddats med lokala namn och även över genregränser, med glaskonst och nu även keramik.

– Vi kämpar för att sänka trösklarna, säger Axel Mörner.

På skärtorsdagen öppnar en utställning där Gabor Palotais abstrakta, grafiska konstverk samspelar med installationen ”Måltiden” av Lena Villhammar. Hon är känd för sitt handgjorda porslin till Daniel Berlins stjärnkrog i Skåne Tranås.

Axel och Anette Mörner driver Olseröds konsthall, här med porslinsinstallationen ”Måltiden” av Lena Willhammar. Foto: Daniel Nilsson

– Här har hon gjort avtryck med fingrar och armbågar i små fat och skålar, unika objekt som inte behöver vara funktionella, säger Axel Mörner.

Makarna Mörner klarar försörjningen med lägre kostnader än i Stockholm och olika sorters frilansuppdrag. Anette är inredningsspecialist och Axel jobbar även med att sälja designmöbler och är dessutom styrelsemedlem i Kivik art, där han ansvarar för förverkligandet av Ulla Viottis keramiska skulptur ”Bibliotheca – ett arkeologiskt bibliotek”.

– Det är lite gulligt, även en bok av Ulf Lundell får vara med, säger Axel Mörner, med en passning till Kivik arts mångåriga rättstvist med författaren. 

Läs mer: ”Vi hoppas verkligen att det inte blir några nya konflikter.”

Gylleboverket är ytterligare ett konstinitiativ, som växt i betydelse. I ett före detta sågverk och skrotupplag, driver konstnärsparet Etta Säfve och Jona Elfdahl icke-kommersiell konstverksamhet och en ideell förening, en filial till Folkets Bio.

Etta Säfve och Jona Elfdahl driver Gylleboverket, där man inrett en bio och utställningsrum i en stor skrothall och ett sågverk. Foto: Daniel Nilsson

– Här visar vi alla filmer vi själva vill se, säger Jona Elfdahl i salongen, bohemian chic och med 50 sittplatser.

Överallt finns det lämningar från återvinningscentralen, alltifrån gamla fönster, spisar och handfat, till spik och verktyg.

– Vi rensar och växer successivt, det känns fint att ta hand om en plats som denna, säger Etta Säfve.

”Senaste nytt om löneslaveriet”, Sonia Hedstrand, Gylleboverket. Foto: Sonia Hedstrand

Paret är engagerat i hållbarhetsfrågor, socialt och miljömässigt. I två hangarlika byggnader öppnar de under tre dagar i påsk grupputställningen ”Senaste nytt om löneslaveriet”, med bland annat ett rum av 25.000 gem, en bastu för arbetslösa i en gammal husvagn, med tillhörande ljudverk och installation med deras svett på handdukar.

Del av Kanslibyråns ”Arbetsrum”, byggt av 25 000 gem, på Gylleboverket. Foto: Kanslibyrån

– Utställningarna ska handla om viktiga samhällsfrågor, förklarar Etta Säfve.

– Det är viktigt för oss med möten mellan konstnärerna och publiken. Vi jobbar med platsen som en social skulptur. 

Läs mer: Att se landskapet genom konstnärens öga

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: