Pandemin fick Shy Martin och Nea att jobba ihop – nu släpper stjärnskotten gemensam låt

03 augusti 2021

Det verkar kanske lite förmätet att kalla ”No regrets”, artisterna Shy Martin och Neas första gemensamma singel, för en corona-låt. Ändå är det på sätt och vis precis vad den är – i så väl i tematik som tillblivelse.

Låten, som inleds med en dov autotune och snart exploderar i ett uppflytande popcrescendo i händerna på producenten Victor Thell, tog form förra våren när den nya pandemin gjorde sitt avtryck på världen.

Linnea ”Nea” Södahl och Sara ”Shy Martin” Hjellström tillbringade, likt många andra svenska låtskrivare av internationellt snitt en betydande del av sin tid utomlands. Ofta i Los Angeles, den storskaliga popmusikens bultande nav, med en känsla av att allting snurrade på.

– Vi har båda flängt runt mycket. Träffat nya människor varje dag, skrivit med nya personer, besökt nya platser. Sen… stannade allt plötsligt upp, säger Sara Hjellström och tillägger:

– För mig var det jätteskönt att få tid att reflektera. Jag har genomgått stora förändringar i mitt liv och känner att jag kan relatera till den här låten ännu mer nu än när vi skrev den. Jag tror att många, liksom jag, fått tid att fundera över vad man mår, och inte mår, bra av.

Shy Martin har tre miljoner lyssningar i månaden på Spotify, Nea fler än sju miljoner.
Shy Martin har tre miljoner lyssningar i månaden på Spotify, Nea fler än sju miljoner. Foto: Beatrice Lundborg

Linnea Södahl flikar in:

– ”No regrets” handlar om att bryta sig loss från saker som är dåliga för en, vare sig det gäller en relation, ett samarbete eller en situation. Att gå sin egen väg och stå upp för det man själv vill utan att känna en massa ångest eller ånger över det.

Essensen är frihet, säger Sara Hjellström. Men också självrannsakan. Allt i en somrig, dansant produktion.

– Om man tar kontrollen över sitt eget liv och sedan gör misstag, ja, då är de i alla fall ens egna, konstaterar hon.

Låten är den tredje duon skriver tillsammans i egenskap av låtskrivare men den första de släpper som artister. Trots att de två känt varandra sedan 2014 då de möttes på yrkeshögskolan Musikmakarna i Örnsköldsvik är det först på senare tid som de börjat skriva musik ihop på allvar.

Var för sig har de samtidigt firat betydande framgångar. Shy Martin har tre miljoner lyssningar i månaden på Spotify, Nea fler än sju miljoner.

– Våra bakgrunder påminner om varandras. Även om vi följts åt, genom att först skriva låtar åt andra och sedan inleda egna soloprojekt, har vi ofta gått om varandra. Eller så har det dröjt månader innan vi har kunnat ses. Under pandemin har fler låtskrivare blivit kvar här hemma, vilket också lett till att vi två hunnit jobba mer med varandra. Och med Victor Thell, som verkligen är en skicklig producent, säger Linnea Södahl.

Som låtskrivare har Shy Martin skrivit musik åt bland andra Ellie Goulding, The Chainsmokers och Kygo. Nea har i sin tur skrivit åt Zara Larsson och Axwell. Som soloartist har hon fått en massiv hit med låten ”Some say”.
Som låtskrivare har Shy Martin skrivit musik åt bland andra Ellie Goulding, The Chainsmokers och Kygo. Nea har i sin tur skrivit åt Zara Larsson och Axwell. Som soloartist har hon fått en massiv hit med låten ”Some say”. Foto: Beatrice Lundborg

Nu sitter de bredvid varandra i en soffa i Stockholm. Singeln släpps på fredag – och det är lättare att hålla nerverna i schack när man är två.

– På ett sätt känns det tryggare. Det är skönt att inte stå som ensam avsändare, säger Sara Hjellström. När man släpper låtar själv är det lätt att man blir självmedveten och snöar in alldeles för mycket på detaljer. Nu känns det lekfullt och roligt, precis som musik ska göra.

Linnea Södahl håller med:

– ”No regrets” är kanske inte en supertypisk låt för någon av oss men som ett gemensamt släpp känns den perfekt.

Trots att de båda har erfarenheter från Los Angeles, en prestationsinriktad miljö där ”du mäts efter exakt hur het du är i dag”, och gått från att drömma om att kunna försörja sig som låtskrivare till att faktiskt göra det, har deras drivkrafter inte förändrats sedan skoltiden.

Viktigast, säger de, är magin som uppstår i det kreativa. Stunden i studion när allt faller på plats. Att sedan lämna den med demoversionen ljudande i hörlurarna och känna: ”wow, gjorde vi precis det där?”

Vi har båda haft turen att uppleva framgångar i siffror, men det är fortfarande känslan i studion som är det magiska, säger Linnea Södahl och fortsätter:

– Men visst har jag haft perioder när jag går in och kollar siffrorna på hur mycket en låt spelats och det blir aldrig bra. Det är då stressen kommer. Och det är bara en våg nedåt därifrån. Så länge jag fokuserar på musiken, vad jag vill uttrycka, hur den ska låta, så mår jag bra.

– Hela systemet med siffror och likes tar ju bort den mänskliga kontakten. Jag tror tyvärr att det är lätt att glömma att bakom den siffran döljer sig en människa. Därför är det så viktigt att få spela live, att få det här riktiga mötet. Musik är ju så häftigt på det sättet. Vad den kan betyda för andra, och vad den betydde för en själv när man växte upp och lyssnade på favoritskivan, säger Sara Hjellström.

Nea och Shy Martin lyssnar mest på instrumental musik när de inte arbetar.
Nea och Shy Martin lyssnar mest på instrumental musik när de inte arbetar. Foto: Beatrice Lundborg

Nea, som släppte sitt första soloalster 2019 och sedan nominerades till en rad musikpriser runtom i Europa förra året, ser fram emot när musikbranschen återgår till det normala.

– Jag har inte hunnit spela för publik. Det känns som en väldigt viktig grej att få vara med om.

Själva lyssnar de för tillfället mest på instrumental musik när de inte arbetar. Det är skönt att pausa hjärnan och bara flyta med.

– När jag lyssnar på topplistorna börjar jag genast att tänka på texterna. Då drar jobbhjärnan igång direkt, säger Linnea Södahl.

Läs mer:

”Jag måste se om jag kan lära mig tycka om det”

Operasångerskan Ann Hallenberg: ”Om något händer har jag inget skyddsnät”

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: