President Bolsonaro kväver kulturen i Brasilien

12 juni 2019

Brasiliens mest kända manliga porrstjärna är Alexandre Frota. Han har medverkat i ett tjugotal porrfilmer, varav den mest omtalade är James Bond-parodin ”00Frota – Mannen med den gyllene pistolen”. I en av porrfilmerna är hans motpartner en transvestit. Alexandre Frota är också den modell som vikt ut sig flest gånger i det brasilianska gaymagasinet G Magazine. Fyra gånger på fem år. Med andra ord, han borde inte vara den som den homofoba högernationalisten Jair Bolsonaro söker till sitt parti.

För några år sedan var Alexandre Frota med om att bilda den högerextrema organisationen MBL, Movimento Brasil Livre (Rörelsen för ett fritt Brasilien) som ledde kampanjen att avsätta Brasiliens första kvinnliga president Dilma Rousseff. Rörelsen lyckades – och blev en av de viktigaste aktörerna i den högerpopulistiska våg som sköljt över världens femte största land sedan dess. På något sätt uppstod tycke mellan Frota och Bolsonaro. Det gick så långt att Bolsonaro bjöd in den före detta porrskådisen att gå med i hans parti.

”Om du vill se mig som president, vill jag se dig som kulturminister”, sa Jair Bolsonaro under valkampanjen.

Alexandre Frota, 55 år, är vice ordförande för Bolsonaros parti PSL i kongressen. Foto: Mateus Bonomi/TT

Budskapet var glasklart. Om Bolsonaro blev president skulle han inte prioritera kultur. Det blev värre. När Bolsonaro väl valdes lade han ned kulturdepartementet. Frota blev en av partiets kongressledamöter och som tack för stödet lät Bolsonaro honom utse vem som skulle bli regeringens ordförande i filmutskottet. Frota utsåg sin kompis som skrivit en biografi om honom.

– Hela filmindustrin är paralyserad. Ingen får längre något filmstöd, säger Mariana Marinho, delägare i produktionsbolaget Dona Rosa Filmes i Rio.

Hennes bolag brukar producera tre dokumentärer om året. I år blir det bara en. Den fick hon stöd till innan Bolsonaro fick makten.

– De andra filmerna ligger på is.

Hon sitter på utomhuskaféet till den privatägda kulturinstitutionen Instituto Moreira Salles. Apor klänger i träden.

– Bolsonaro har fått för sig att filmindustrin drivs av subversiva vänstermänniskor som lever på skattemedel. Han förstår inte att filmindustrin genererar pengar och jobb.

För att övertyga presidenten har filmindustrins fackförbund gjort en video där de visar att den inhemska filmindustrin omsätter lika mycket pengar som landets läkemedelsindustri.

– Vi försöker gå bortom politiken och visa att det inte går att släcka ned filmindustrin. Förutom kulturell skada är det skadligt för ekonomin, menar Mariana Marinho.

Porrskådespelaren Alexandre Frota med kollegan Bibian Norai vid en porrmässa i Lissabon 2005. Numera är Alexandre Frota 55 år och vice ordförande för Bolsonaros parti PSL i den brasilianska kongressen. Foto: TT

Om Bolsonaro fortsätter sin attack lär det resultera i att Brasilien inte kan leva upp till de lagstadgade kvoterna för inhemsk film. När den amerikanska superhjältefilmen ”Avengers: Endgame” hade premiär i våras gick den upp på 2.702 biosalonger, en täckning på 92 procent av Brasiliens biosalonger. Detta trots att biograflagen säger att en filmpremiär endast får ha 30 procents täckning. Bolsonaros politik, som säger sig vara nationalistisk, sätter alltså Disney/Marvel-produktioner framför inhemska.

– Vår filmindustri kvävs. Fortsätter det så här kommer det inom två år inte finnas några brasilianska filmer, säger producenten Mariana Marinho.

Inte bara filmindustrin har drabbats av Brasiliens högerpopulistiska sväng. Även bildkonstlivet lider. I miljonstaden Porto Alegre tvingades utställningen ”Queermuseu” att stänga efter att Alexandre Frotas högerextrema organisation MBL kritiserat den för att vara respektlös mot katolska symboler och hylla pornografi, pedofili och tidelag. Att en före detta porrskådis hade moraliska synpunkter på en utställnings innehåll blev för mycket för det moderna konstmuseet MAR i Rio som bjöd in utställningen. 

Rios borgmästare pingstpastorn Marcelo Crivella. Foto: Silvia Izquierdo/AP

Men det skulle straffa sig. MAR drivs av en privat stiftelse, men är beroende av kommunens stöd. Sedan tre år tillbaka är Rios borgmästare pingstpastorn Marcelo Crivella. Han spelade in en video som spreds i sociala medier där han log när han vickade på fingret och sa: ”Inte här.”

Det blev en politisk handling att se utställningen. Ett upprop för yttrandefriheten

– Jag blev förbannad och tänkte. Om MAR inte kan ha utställningen så öppnar jag upp våra lokaler, säger Fabio Szwarcwald.

Han är chef för konsthögskolan EAV som ryms i ett palats från 1800-talet i Parque Lage, en av Rios tropiska parker. Skolan ägs av staten, men driften sköts av en konstförening.

– Vi är oberoende. Ingen kan censurera oss, säger 46-årige Fabio Szwarcwald.

Skolan startade en insamlingskampanj som inom en månad nådde målet på 2,5 miljoner kronor. Det högsta belopp en crowdfundingkampanj fått i Brasilien. För att stå emot de väntade hatkampanjerna på nätet från MBL:s anhängare kontrakterade konsthögskolan ett team som bemötte extremhögerns nätattacker. Det funkade.

– Jag fick bara ett tiotal hatmejl, berättar Fabio Szwarcwald.

Han tror att det även kan ha att göra med att han är en annorlunda konsthögskolechef.

– Jag kommer från finansvärlden. Jag har jobbat tjugo år på en investeringsbank. Jag är varken vänster eller homosexuell. Jag är en förmögen, judisk konstsamlare. Jag tror de såg mig som en av dem.

Parque Lage i Rio. Foto: Alamy

Utställningen slog publikrekord. 40.000 besökare på en månad. Köer på två timmar genom parken för att komma in.

– Det blev en politisk handling att se utställningen. Ett upprop för yttrandefriheten.

Fabio Szwarcwald fick även en kvarts miljon kronor från George Soros organisation Open society till att arrangera debatter och konserter i samband med queerutställningen. Bland annat spelade Caetano Veloso, en av Brasiliens främsta artister, som varnade för att den censur han led av under militärdiktaturen är på väg tillbaka. I år har två konstutställningar censurerats av delstaten Rio de Janeiros guvernör, den före detta marinkårssoldaten Wilson Witzel, en av Bolsonaros främsta allierade.

– De verkar tro att vi behöver en pappa som uppfostrar oss. Vi har redan pappor. Vi behöver ingen som säger till oss vad vi får se och inte se.

En paradoxal följd av censuren kan bli att landets konstnärer vässar sin samhällskritik.

– Ibland behöver konst motstånd för att bli riktigt bra, menar Fabio Szwarcwald.

För sju år sedan startade litteraturfestivalen Festa Literária das Periferias, FLUP, (Förortens litterära fest). Namnet var en känga åt litteraturelitens festival FLIP som varje år arrangeras i den pittoreska kulturbyn Paraty i skärgården. Festivalen – som bland annat anordnats i favelan Cidade de Deus, känd från filmen ”Guds stad” – blev en succé . Tidigare har FLUP haft den brasilianska utvecklingsbanken BNDES som huvudsponsor, men sedan Bolsonaro bytt ut bankens chef har stödet till kulturen minskat med 40 procent. Antagligen blir det inga pengar i år.

– Vi har ännu inte fått något besked, säger festivalgeneralen Écio Salles.

Rio de Janeiros guvernör Wilson Witzel tillsammans med Brasiliens president Jair Bolsonaro i maj 2019. Foto: Mauro Pimentel/AFP

Eftersom det är osäkert om festivalen, som ska hållas i oktober, får några pengar tänker arrangörerna flytta till det moderna konstmuseet MAR i hamnen. Det är både billigare och säkrare. Efter att guvernören Wilson Witzel uppmanat polisen att skjuta för att döda, i stället för att gripa misstänkta kriminella, har krigen i favelorna blivit blodigare.

– Vi vågar inte vara i favelorna längre, säger Écio Salles.

Det finns en risk att stadens borgmästare förbjuder festivalen att vara på konstmuseet, eftersom FLUP i år kommer att hedra den avlidne, samhällskritiska rapparen Marcelo Yuka som velat legalisera marijuana.

– Allting kan hända. Vi lever i väldigt komplicerade tider, säger Écio Salles.

Det enda positiva han sett den senaste tiden är att fler unga, svarta kvinnor skriver litteratur.

– Kulturen kommer att klara sig. De som verkligen drabbas är de fattiga. Bolsonaros åtstramningspolitik kommer att svälta dem. 

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: