Ragnar Grippe ger Arazo Arifs dikter ett lyhört soundtrack

02 december 2021

Lyrikens lämplighet för ljudboksgenren är långtifrån självklar. Mycket handlar om det lästa ordets vilsenhet i en tom akustisk rymd. Kanske är det just mot den bakgrunden man bör betrakta detta samarbete mellan en 30-årig poet och en 70-årig tonsättare som kan te sig omaka på pappret.

Under en nästan halvsekellång karriär har Ragnar Grippe komponerat så oändligt mycket mer än populära ledmotiv till ”Jönssonligan”-filmerna och tv-serien ”Svensson, Svensson”. Elektroakustisk musik och poesi har samtidigt en lång historia ihop bortom det traditionella tonsättandet av dikter.

När Grippe 2014 gjorde en elektronisk hyllningssvit till den franske ljudpoeten Bernard Heidsieck var det med musiken i förgrunden. När han nu tar sig an Arazo Arifs inläsning av fjolårets debutdiktsamling ”Mörkret inuti och fukten” handlar det mer om att ge känslorna konturer.

Hennes köttsliga poesi får inte så mycket en klanglig kropp, som en relief att avteckna sig mot. En vinjett som doftar vykort av Paris, skitiga technotakter och brottstycken av klassisk musik bryter igenom utan att tränga sig på. Grippe har en särskild känsla för ljudarkitektur och ger orden en atmosfär att vistas i. Jag tänker att all ljudbokspoesi borde få ett lika lyhört soundtrack.

Bästa spår: ”Helheten”

Läs mer om musik och fler texter av Johanna Paulsson

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: