Siti Muharam förtjänar en världspublik

17 september 2020

Med det här albumet märker sångerskan Siti Muharam från Zanzibar ut en hundraårig matriarkal linje inom musikstilen taarab. ”Siti of Unguja (Romance revolution on Zanzibar)” är en hyllning till sångerskan Siti binti Saad som under det tidiga 1900-talet vände upp och ner på en tidigare mansdominerad genre.

Siti Muharam är hennes barnbarnsbarn och förvaltar arvet med integritet och konstnärlig kraft. I taarab finns influenser från arabisk, indisk och östafrikansk musik, det är en slags havens blandmusik. På ”Siti of Unguja” görs försiktiga tillägg av basklarinett och elektronik till traditionella arabiska instrument, vilket gör att fokus förskjuts, årtiondena blandas. Varje detalj i produktionen är vald med omsorg. Muharam sjunger med sträv, övertygande röst. Hela albumet – så vitt jag vet hennes debut – har en sotsvart intensitet.

Siti Muharam är årets upptäckt. Hon förtjänar en världspublik.

Bästa spår: ”Kijiti”

Läs mer om musik och fler texter av Magnus Säll

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: