Skivrecension: Siri Karlsson förvandlas till avantgardistisk gothfolk

13 november 2019

Duon Siri Karlssons nya skiva är inspirerad av kartor från 1500- och 1600-talet. Då fylldes platser man inte visste något om av bilder ur fantasin. Och på ”Horror vacui” – rädsla för tomrum – tar sig Cecilia Österholm och Maria Arnqvist genom igenväxta skogar och över dimhöljda berg för att upptäcka nya ljudlandskap.

Så låter det i alla fall. Ingen som lyssnar skulle gissa att huvudinstrumenten är nyckelharpa och altsax. Siri Karlsson rör sig allt längre bort från folkmusiken. Möjligen är det ett slags avantgardistisk gothfolk. ”Underjorden” skulle kunna vara en av Thåströms mest Berlinruffiga stunder.

Det arton minuter långa titelspåret är en vilt krängande resa med pulserande syntar, marschtrummor och gurglande trombon. Och plötsligt bryts den mörka stämningen med den knasvilda ur-rock ’n’ rollen i låten ”The party”. Puh! 

Bästa spår: ”The party”, ”Underjorden”

Läs fler musikrecensioner av Magnus Säll, till exempel om hur Sara Parkman tar sig an sin religiösa bakgrund – med forza.

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: