Timbuktu öppnar ny digital scen för livemusik

19 oktober 2020

Artisten Jason ”Timbuktu” Diakité och Fotografiskas grundare Jan Broman lanserar ett gemensamt projekt.

Duon, som lärt känna varandra i samband med Diakités spelningar på Fotografiska i Stockholm, möttes upp i början av pandemin. Ett halvår senare presenterar de Stagedip.

Stagedip är en namnlek med ”stagedive” och att branschen ”dippat” under pandemin. För Jason Diakités egen del ställdes hela sommarens turné in. Därigenom föddes tanken om ett alternativt sätt att producera och konsumera livemusik.

– Stagedip är en digital plattform för livekonserter. Man ska kunna köpa biljetter som till en vanlig konsert, med skillnaden att allt sker digitalt, säger Jan Broman.

Plattformen lanseras på tisdagen den 20 oktober. De första digitala konserterna spelas i november månad. Men projektet fortsätter vara under utveckling. Broman och Diakité har flera tankar kring hur konceptet kan växa med tiden.

– Det är intressant att kunna se en artist på ett mer intimt sätt, säger Jason Diakité. Jag ser möjligheter till längre mellansnack, ett annat tempo, att kunna chatta med artisten, önska låtar... Helt enkelt komma mycket närmare. Kanske kan man även sända andra konstformer som standup eller teater.

Grundarna säger att det som skiljer deras plattform från att sända live via sociala medier eller Youtube är kvaliteten. Det, och att artister såväl som ljud- och scentekniker kan få betalt genom biljettförsäljning.

– Kulturbranschen under pandemin är ett kollektiv som mår dåligt, konstaterar Jan Broman. Här kan vi presentera en affärsmodell som stöttar hela systemet.

De är båda övertygade om att digitala spelningar kommer att vara en del av framtidens musikutbud, även efter pandemin.

– När vi pratat med branschmänniskor har vi fått höra allt från ”det går aldrig” till ”det är framtiden”, berättar Jan Broman. Men jag tror att detta sänker ribban för vem som kan ta del av livemusik. Det är billigare, mer tillgängligt. Konceptet innebär en demokratisering av konserten.

Är det viktigt att konserterna är just live?

– Vi experimenterar fortfarande, och det kan kanske få vara upp till varje artist att avgöra. Men personligen tror jag att det är viktigt att livespelningar inte är ”on demand”. Det där flyktiga i en liveupplevelse är vad som ger nerv och närvaro.

Kommer ni själva stå för produktion och filmning?

– Vi är öppna för alla sorters samarbete, säger Jan Broman. Men vi tycker att spelställen bör rusta sig för att kunna strömma live.

Hur tror ni att Stagedip kommer att tas emot?

– Som alltid med nya innovationer tror jag att både artister och publik kan vara lite försiktiga till en början, säger Jason Diakité. Så nu behöver vi hitta modiga artister som vill prova. Med tiden tror jag att båda parter kommer inse värdet av digitala konserter.

Biljettpriset ska variera, men är tänkt att ligga mellan 80 och 160 kronor per konsert. Plattformen lanseras på tisdagen den 20 oktober.

Läs mer:

Kulturpubliken som tvingades stanna hemma

Krogshower får biljettpriserna att rusa: ”En skam att behöva ta så otroligt mycket betalt”

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: