Tomtevardag och maxat julmys i årets kalender

19 november 2019

SVT har i sitt hus på Gärdet i Stockholm enorma inspelningsstudior en våning under markplan. Bland dessa finns en större förrådslokal som dagen till ära inretts med sammetsgardiner, en pyntad gran och andra juldekorationer. 

Där sitter skådespelaren Per Andersson och artisten och realitystjärnan Pernilla Wahlgren tillsammans med 12-åriga Elisabeth Drejenstam Papadogeorgou och 10-årige Elis Nyström. Kvartetten spelar tomtefamiljen i årets julkalender ”Panik i tomteverkstan”, som har premiär den 1 december. 

– Jag tycker att serien blev så himla rolig. Vi är ju så skojiga av oss allesammans. Jag och Per har ju också så barnslig humor så det har varit kul att få plocka fram det, säger Pernilla Wahlgren. 

Pernilla Wahlgren, Per Andersson, Elisabeth Drejenstam Papadogeorgou och Elis Nyström spelar tomtefamiljen i årets julkalender. Foto: Ali Lorestani

Hon beskriver sin karaktär som ”mammig och härlig”.

– Tomtemor styr familjen och försöker få ordning på den lite vimsiga tomten. Hon är en mysig mammakaraktär med skinn på näsan. Precis som jag, säger hon med ett skratt.

Det låter ju ganska likt hur du porträtteras i din realityserie ”Wahlgrens värld”. 

– Litegrann är det så. I verkligheten har jag kanske ingen man att hålla ordning på men jag styr ju upp mina barn hela tiden. Så jo, visst kan jag känna igen mig själv i den rollen.

”Panik i tomteverkstan” utspelar sig till stor del på Nordpolen, där tomtefamiljen går igenom en tuff prövning. Efter mer än 200 års leksaksutdelande har tron på tomten minskat. Den magiska världen hålls vid liv av Ljusets lykta som nu skiner svagare än någonsin. 

Familjen måste hjälpas åt att vända den illavarslande utvecklingen. Samtidigt är tomterådet, vars medlemmar spelas av bland andra Suzanne Reuter, Helge Skoog, Sven Melander och Christina Schollin, oroliga över att tomtens nedstämdhet.

Per Andersson säger skämtsamt att även hans rollfigur påminner om honom själv. 

– Nej, men allvarligt talat så är ju tomten en så oerhört välkänd karaktär. Vi har alla mött tomten på något sätt. Vi vet att han är bullrig och mustig men här får vi lära känna honom bakom kulisserna. När vi träffar honom på hemmafronten är han skör och sorgsen, och att leka med den bilden av tomten har varit väldigt intressant, säger han.

Bakom julkalenderns manus och regi står Fredde Granberg och Thomas Claesson. Duon har tidigare producerat ”Familjen Rysberg”, som handlar om en adlig vampyrfamilj som tvingas lämna slottet i Transsylvanien och flytta till en hyreslägenhet i en svensk förort. 

Serien hade premiär på Barnkanalen hösten 2015 och under nästkommande års Kristallengala vann ”Familjen Rysberg” pris för årets bästa barn- och ungdomsserie. 

– Förutom att det handlar om två familjer och att serierna riktar sig till alla i hemmet finns det inga större likheter mellan dem, säger Fredde Granberg.

Tillsammans med Thomas Claesson sitter han i en soffa i andra änden av det julsmyckade förrådet. Seriens två skapare beskriver julkalendern som en ”sitcomsaga”, en sorts blandning mellan situationskomedins vardagshumoristiska inslag och sagans magiska verklighet. 

– Det här formatet har inte gjorts tidigare och vi tyckte att det var spännande, säger Thomas Claesson. Vi intresserade oss för att blanda traditionella element från sagans värld – hjälte och antagonist, rätt och fel – med en studsig dialog och diskbänksrealismen i vad som pågår i tomtefamiljens vardag.

Hur gjorde ni för att få ihop dessa motsägelsefulla världar?

– Däri låg den roliga utmaningen. Det kan till exempel vara en frukostscen där familjen sitter samlad och dialogen och skämten studsar mellan dem. Men sedan bryts stämningen av att snögubben kommer in och berättar att något hemskt har hänt, och då blir det mer drama. De olika stämningarna glider in i varandra, säger Fredde Granberg.

Därutöver har duon haft en tydlig ambition att maximera seriens julstämning. 

– Det har varit lite tunt med julfeeling i de senaste kalendrarna. Fokus har legat på annat, till exempel för något år sedan då handlingen innehöll tidsresor och utspelade sig i rymden. I vår värld ska julkalendern vara så julig som möjligt. Därför handlar vår serie om tomten och utspelar sig nästan uteslutande i tomtehemmet eller på någon annan plats på Nordpolen, säger Fredde Granberg.

Thomas Claesson fyller i:

– Det har väl att göra med vår uppväxt, att vi av tradition känner att julkalendern ska vara späckad med tomtar, snö och granar. Det är mysigt och roligt. Vi ville verkligen göra en så julig kalender som möjligt. 

Alla inblandade i produktionen påpekar flera gånger hur roligt de har haft under den 30 dagar långa inspelningen, som med undantag för några dagar på Vaxholm samt vid ishotellet i Jukkasjärvi, spelades in i en tv-studio i Stockholm. Granberg och Claesson hyllar också julkalenderns barnskådespelare.

– Vi hade turen att hitta fantastiskt duktiga barn. Scenerna med Pernilla, Per och de två barnen var som att regissera fyra vuxna. Både Elisabeth och Elis är redan oerhört säkra i sitt skådespel och det var de redan under castingen, säger Fredde Granberg. 

Under rollsättningen provade de omkring 50–60 barn. Debutanten Elis Nyström och Elisabeth Drejenstam Papadogeorgou, som tidigare medverkat i SVT-produktionen ”Zombie”, stod tydligt ut bland de ansökande, enligt Thomas Claesson. 

– Deras talang syntes och de överspelade inte. De var inte skolade i musikal eller teater utan hade en naturlighet som kändes som att den kom ifrån de själva. De känns båda väldigt äkta i sitt skådespel, säger han. 

Pernilla Wahlgren, Per Andersson, Elisabeth Drejenstam Papadogeorgou och Elis Nyström spelar tomtefamiljen i årets julkalender. Foto: Ali Lorestani

Elisabeth Drejenstam Papadogeorgou säger att inspelningsperioden var både långsam och fartfylld.

– Det var lite speciellt för antingen var det jättelång väntan på att spela in scenerna eller så var det stress, stress, stress, och sen jättelång väntan igen. Det var aldrig lagom och det gillade jag. Jag kan sakna det lite nu i efterhand. Jag kan få lite myror i brallan nu när jag vant mig vid det tempot, säger hon.

Även Elis Nyström talar med glädje om inspelningsdagarna. Han berättar att hans intresse för skådespeleri nu blivit så stort att han börjat i en teatergrupp. 

– Jag håller med om att det kunde vara stressigt men man ville inte heller gå därifrån. Vi började halv åtta på morgonen och slutade halv sju på kvällen och ändå var det kul mest hela tiden, säger Elis Nyström och tvekar lite som om han vill tillägga något.

– Du älskar ditt jobb helt enkelt? frågar kollegan Elisabeth.

– Ja, verkligen.

Skriv en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: